Att Skriva sig till Läsning – men sen då?
Hur fortsätter man skrivandet på dator i åk 2 och 3? Vilken plats har handskrivning i det fortsatta skrivandet? För Anette Liuzzi …
Att sammanfatta läsningen kronologiskt, en informationskarta.
Olika slags frågor av Elina Sandström från En läsande klass på fb.
Faktatext – cirkelmodellen
Eleverna skriver med stor glädje, vi använder oss utav ASL vilket stöttat eleverna att kunna fokusera mer på texters innehåll…
Mariaslekrum - Illustrerade fabler.
Mariaslekrum - Illustrerade fabler.
Språkutveckling - ASL
Att skriva sig till läsning
Comparing and Contrasting Classic Picture Books VS. Postmodern Picture Books
Here's an idea! It's an interesting concept to allow your students to explore literature throughout the threads of time. Have a variety of books about friendship and bullying, both classic (Frog and Toad are Friends, Corduroy, Swimmy) and postmodern books (nonlinear narrative form story books- see Literature and the Child). Have students vote upon several they would like to read as a class. Before they vote, give them time during your SSR or DEAR time to preview these books (look at the…
Vi växer så det knakar - Skriv alfabetets 29 bokstäver! Stenciler för välskrivning
Vi växer så det knakar - Skriv alfabetets 29 bokstäver! Stenciler för välskrivning
Den magiska kulan kap 7
Vi arbetar med ordbilderna du och den och med bokstaven och bokstavsljudet Ee.
Ta tillvara på guldkornen i En Läsande Klass
Jag får ofta frågan både på föreläsningar och i digitala medier om olika texter i En Läsande Klass. Många efterfrågar texter som är hela inte bara textutdrag och många frågar efter speciella teman. Mitt första svar är alltid att söka på första sidans sökfunktion och titta på de textöversikter som finns. Höstterminens texter Vårterminens texter Eftersom jag tillsammans med min kollega Elisabeth har valt ut texterna har jag rätt bra koll på vilka texter som inte bara är textudrag utan hela…
Lärar-återkoppling och elev-“återkoppling” i arbetet mot mål. | Malins PPlugg
Vi fortsätter arbetet kring forntiden med att samla fakta kring järnåldern. Tillsammans antecknar vi allt vi lär oss allt eftersom. Vi har tittat på sammanlagt två filmer vid två olika tillfällen som vi antecknat på vårt gemensamma anteckningspapper. Idag har vi läst i vår SO-bok och fortsatt a
Återgivande genren introducerar i åk 1 mha I-Movie. | Malins PPlugg
Idag har jag introducerat den återgivande genren i min etta. Efter vårt besök i skogen i onsdags, när vi tittade på hur många benpar djuren i skogen hade, så gjorde vi en gemensam tabell i klassen. Vi pratade vidare om vad vi hade gjort i skogen. Vi tittade letade insekter med lupp, kollad
Stärk språket och lärandet genom cirkelmodellen
När jag studerade svenska som andraspråk läste vi första terminen ”Stärk språket, Stärk lärandet” av forskaren Pauline Gibbons. För mig var detta en snudd på religiös upplevelse att hitta en bok som gav mig så många redskap att underlätta språkutvecklingen i mitt klassrum. Jag fastnade snabbt för ci
Återberättande text
Eleverna skriver med stor glädje, vi använder oss utav ASL vilket stöttat eleverna att kunna fokusera mer på texters innehåll…