1972 Saab Sonett III

Learn more about FIFA Edition: Clean 1972 Saab Sonett III on Bring a Trailer, the home of the best vintage and classic cars online.

Saab Sonett Super Sport premiärvisades på Stockholms Bilsalong den 15 mars 1956, dagen innan utställningen öppnades för allmänheten.

Saab Sonett Super Sport premiärvisades på Stockholms Bilsalong den 15 mars 1956, dagen innan utställningen öppnades för allmänheten.

Personerna bakom Saab Sonett Super Sport. Lars-Olov Olson från konstruktionskontoret, Gösta ”Mallgösta” Svensson som tog fram mallar för karossen, Olle Lindkvist från motorlabbet, Arne Frick som var bilmekaniker på utprovningsavdelningen, Sven Fredriksson som var skicklig modellsnickare, Erik ”Charmis” Johansson som var kunnig i bearbetning och nitning av aluminiumplåt, och Elis Olsson, skicklig snickare och son till ägaren av ladan i Åsaka.

Personerna bakom Saab Sonett Super Sport. Lars-Olov Olson från konstruktionskontoret, Gösta ”Mallgösta” Svensson som tog fram mallar för karossen, Olle Lindkvist från motorlabbet, Arne Frick som var bilmekaniker på utprovningsavdelningen, Sven Fredriksson som var skicklig modellsnickare, Erik ”Charmis” Johansson som var kunnig i bearbetning och nitning av aluminiumplåt, och Elis Olsson, skicklig snickare och son till ägaren av ladan i Åsaka.

Saab Facett

Saab Facett, unofficial one-off prototype, designed and handmade by Sigvard Sörenson.

Tre av de sex Saab Sonett Super Sport fotograferade i ladan i Åsaka med Carl-Magnus Skogh, Liff Struve och Erik Carlsson, troligen 1957. Bilen med registreringsnumret P 14000 är den som visades på Stockholms Bilsalong 1956. Bilen med registreringsnumret P 62111 är den fjärde bilen, den som senare byggdes om till Saab Facett, men sedan återuppstått i originalutförande. Bilen med registreringsnumret P 62222 är troligen bil nummer två, som senare gick till Philipsons.

Tre av de sex Saab Sonett Super Sport fotograferade i ladan i Åsaka med Carl-Magnus Skogh, Liff Struve och Erik Carlsson, troligen 1957. Bilen med registreringsnumret P 14000 är den som visades på Stockholms Bilsalong 1956. Bilen med registreringsnumret P 62111 är den fjärde bilen, den som senare byggdes om till Saab Facett, men sedan återuppstått i originalutförande. Bilen med registreringsnumret P 62222 är troligen bil nummer två, som senare gick till Philipsons.

Rolf Mellde på provtur i Lysekil, en sommardag troligen 1957, med Saab Sonett nummer två, P 62222. Den här bilen var, likt de övriga bilarna, lackerad i en ganska uppseendeväckande färg, en klart lysande ljusröd eller tegelröd nyans. Bilen som först levererades till Philipsons för att sedan hamna hos Saab i USA lär, efter en mindre skada, ha lackerats om i exakt samma färg som originalkulören. Den ägdes efter Saab USA av General Motors och ingick i deras historiska samlingar. Efter…

Rolf Mellde på provtur i Lysekil, en sommardag troligen 1957, med Saab Sonett nummer två, P 62222. Den här bilen var, likt de övriga bilarna, lackerad i en ganska uppseendeväckande färg, en klart lysande ljusröd eller tegelröd nyans. Bilen som först levererades till Philipsons för att sedan hamna hos Saab i USA lär, efter en mindre skada, ha lackerats om i exakt samma färg som originalkulören. Den ägdes efter Saab USA av General Motors och ingick i deras historiska samlingar. Efter…

Senaste nytt

Senaste nytt

SAAB Sonett, introduced 1956

Saab Sonett images - Free pictures of Saab Sonett for your desktop. HD wallpaper for backgrounds Saab Sonett car tuning Saab Sonett and concept car Saab Sonett wallpapers.

Senaste nytt

Senaste nytt

Troligen var det här bilen som provkördes av Bengt O Allskog i Teknikens Värld nr 6-1957. ”En liten knallröd kärra som faktiskt gav mersmak... Den smäckra Sonetten vållade stor folksamling där den drog fram. Undra på det, förresten. Man måste hålla med om att linjerna är vackra när den kommer svepande på landsvägen.” Bilen har sedan dess varit med om en omlackering, men är fortfarande ”knallröd”.

Troligen var det här bilen som provkördes av Bengt O Allskog i Teknikens Värld nr 6-1957. ”En liten knallröd kärra som faktiskt gav mersmak... Den smäckra Sonetten vållade stor folksamling där den drog fram. Undra på det, förresten. Man måste hålla med om att linjerna är vackra när den kommer svepande på landsvägen.” Bilen har sedan dess varit med om en omlackering, men är fortfarande ”knallröd”.

Senaste nytt

Senaste nytt

Personerna bakom Saab Sonett Super Sport. Lars-Olov Olson från konstruktionskontoret, Gösta ”Mallgösta” Svensson som tog fram mallar för karossen, Olle Lindkvist från motorlabbet, Arne Frick som var bilmekaniker på utprovningsavdelningen, Sven Fredriksson som var skicklig modellsnickare, Erik ”Charmis” Johansson som var kunnig i bearbetning och nitning av aluminiumplåt, och Elis Olsson, skicklig snickare och son till ägaren av ladan i Åsaka.

Personerna bakom Saab Sonett Super Sport. Lars-Olov Olson från konstruktionskontoret, Gösta ”Mallgösta” Svensson som tog fram mallar för karossen, Olle Lindkvist från motorlabbet, Arne Frick som var bilmekaniker på utprovningsavdelningen, Sven Fredriksson som var skicklig modellsnickare, Erik ”Charmis” Johansson som var kunnig i bearbetning och nitning av aluminiumplåt, och Elis Olsson, skicklig snickare och son till ägaren av ladan i Åsaka.

Pinterest
Search