Barn med särskilda behov

Samlades för barn med särskilda behov | Skolvärlden

Samlades för barn med särskilda behov | Skolvärlden

UNGA TILLBAKA TILL SKOLAN Sedan januari i fjol jobbar teamet ”Ökad skolnärvaro” med så kallade hemmasittare – grundskoleelever som inte har varit i skolan på en månad eller mer – på Lidingö. Samarbete är en framgångsfaktor. Teamet består av socionom, lärare som har jobbat många år med barn med särskilda behov och fritidsledare. Man stöttar föräldrar, pushar elever och har ett nära samarbete med skolan. Utgångspunkten är att alla föräldrar gör sitt bästa utifrån sina förutsättningar.

UNGA TILLBAKA TILL SKOLAN Sedan januari i fjol jobbar teamet ”Ökad skolnärvaro” med så kallade hemmasittare – grundskoleelever som inte har varit i skolan på en månad eller mer – på Lidingö. Samarbete är en framgångsfaktor. Teamet består av socionom, lärare som har jobbat många år med barn med särskilda behov och fritidsledare. Man stöttar föräldrar, pushar elever och har ett nära samarbete med skolan. Utgångspunkten är att alla föräldrar gör sitt bästa utifrån sina förutsättningar.

Problemskapande beteende stör det normala samspelet mellan människor, och förekommer ofta vid psykiska eller neuropsykiatriska störningar av olika slag. Det kan vara allt från relativt beskedliga tics till vredesutbrott, olydnad, självskadande beteende eller bisarrt uppträdande, och är ett stort problem i många pedagogiska verksamheter. Även föräldrar till barn med särskilda behov kan ha svårt att veta hur man ska handskas med beteendeproblem. Denna bok ger dels en ram för förståelse av…

Problemskapande beteende stör det normala samspelet mellan människor, och förekommer ofta vid psykiska eller neuropsykiatriska störningar av olika slag. Det kan vara allt från relativt beskedliga tics till vredesutbrott, olydnad, självskadande beteende eller bisarrt uppträdande, och är ett stort problem i många pedagogiska verksamheter. Även föräldrar till barn med särskilda behov kan ha svårt att veta hur man ska handskas med beteendeproblem. Denna bok ger dels en ram för förståelse av…

”Imitationsförmågan är nyckeln till att även barn med särskilda behov lär sig. En förskolepedagog har en viktig uppgift att stimulera lärande och engagera till utveckling och kunskap.” Det menar Johanna Ellström och Susanne Agorander, som använder sig av en kombination av evidensbaserade tekniker i sitt upplägg Träningslek.

”Imitationsförmågan är nyckeln till att även barn med särskilda behov lär sig. En förskolepedagog har en viktig uppgift att stimulera lärande och engagera till utveckling och kunskap.” Det menar Johanna Ellström och Susanne Agorander, som använder sig av en kombination av evidensbaserade tekniker i sitt upplägg Träningslek.

Inkludering

Inkludering

Inkludering utan att specialanpassa för enskilda elevers särskilda behov: Minska mängden intryck, öka strukturen och minska stressen i klass...

Inkludering utan att specialanpassa för enskilda elevers särskilda behov: Minska mängden intryck, öka strukturen och minska stressen i klass...

Lekgrupp för barn med särskilda behov (Facebook-tips)

Lekgrupp för barn med särskilda behov (Facebook-tips) (Skolgnistan)

Lekgrupp för barn med särskilda behov (Facebook-tips)

Om Asperger för barn - finns som pdf eller som broschyr att beställa.

Om Asperger för barn - finns som pdf eller som broschyr att beställa.

För barn med särskilda behov är läget katastrofalt

För barn med särskilda behov är läget katastrofalt

Om ADHD för barn - finns som pdf eller som broschyr att beställa.

Om ADHD för barn - finns som pdf eller som broschyr att beställa.

Pinterest
Sök