Överföring med sked. Träkulor. Tänk på att förvara materiel på brickor med handtag. Denna bricka som saknar handtag är svår att bära för ett litet barn.

Överföring med sked. Träkulor. Tänk på att förvara materiel på brickor med handtag. Denna bricka som saknar handtag är svår att bära för ett litet barn.

Hälla med kanna. Notera hur läraren sitter på barnets högra sida. När pedagogen presenterar ett materiel för barnet sitter denne alltid på höger sida om denne (den vuxne) är högerhänt och på vänster om denne är vänsterhänt. Detta för att inte skymma presentation för barnet med den dominanta handen. För att litet barn kan man behöva sitta bakom barnet med armarna på var sida om barnet vid presentationen eftersom ett mindre barn har ett kortare koncentrationsspann.

Hälla med kanna. Notera hur läraren sitter på barnets högra sida. När pedagogen presenterar ett materiel för barnet sitter denne alltid på höger sida om denne (den vuxne) är högerhänt och på vänster om denne är vänsterhänt. Detta för att inte skymma presentation för barnet med den dominanta handen. För att litet barn kan man behöva sitta bakom barnet med armarna på var sida om barnet vid presentationen eftersom ett mindre barn har ett kortare koncentrationsspann.

Dessa klädnypor är de lättaste att börja med för ett litet barn. Antalet klädnyopor i denna övning är också lämpligt.

Dessa klädnypor är de lättaste att börja med för ett litet barn. Antalet klädnyopor i denna övning är också lämpligt.

pin 1
Site with ipad apps that are used in Montessori schools

Site with ipad apps that are used in Montessori schools

Variera konstbilder på väggarna. Använd samma ramar men variera bilderna. Ha gärna bilder av samma konstnär eller bilder av olika konstnärer men med samma tema. Viktigt att tänka på är också att bilderna skall föreställa motiv ur verkligheten och inte vara fantasiverk. Detta på grund av att det lilla barnet under 5 år fortfarande håller på att bilda sin verklighetsuppfattning och inte kan skilja på verklighet och fantasi. En fantasibild är lika verklig som en verklighetsbild för ett litet…

Variera konstbilder på väggarna. Använd samma ramar men variera bilderna. Ha gärna bilder av samma konstnär eller bilder av olika konstnärer men med samma tema. Viktigt att tänka på är också att bilderna skall föreställa motiv ur verkligheten och inte vara fantasiverk. Detta på grund av att det lilla barnet under 5 år fortfarande håller på att bilda sin verklighetsuppfattning och inte kan skilja på verklighet och fantasi. En fantasibild är lika verklig som en verklighetsbild för ett litet…

A Three Period Lesson and Extension Toddler Style from Monkey Toes Montessori

A Three Period Lesson and Extension Toddler Style from Monkey Toes Montessori

pin 29
heart 4
Sortera bultar efter storlek. Detta är dock en alldeles för stor mängd för ett litet barn. En större skillnad i storlek är också lämpligt för denna övning.

Sortera bultar efter storlek. Detta är dock en alldeles för stor mängd för ett litet barn. En större skillnad i storlek är också lämpligt för denna övning.

Wonderful insight into the importance of the process Montessori children take and less emphasis on the end product.

Wonderful insight into the importance of the process Montessori children take and less emphasis on the end product.

pin 94
heart 6
Choosing books for Montessori children by The Montessori Notebook

Choosing books for Montessori children by The Montessori Notebook

pin 49
heart 6
Överföring av gröna ärtor ur skål med majsmjöl till en tom skål med hjälp av en hålslev.

Överföring av gröna ärtor ur skål med majsmjöl till en tom skål med hjälp av en hålslev.

heart 1
Pinterest • Världens idékatalog
Search