Den här affischen kan du som lärare använda i klassrummet för att visa elever skillnaden mellan att läsa på riktigt och att läsa på "låtsas". När elever väl har insett att det syns om de läser eller inte brukar den äkta läsningen öka i klassrummet.

Den här affischen kan du som lärare använda i klassrummet för att visa elever skillnaden mellan att läsa på riktigt och att läsa på "låtsas". När elever väl har insett att det syns om de läser eller inte brukar den äkta läsningen öka i klassrummet.

Frågor på tre nivåer om texten. Nivåer är på raden, mellan raderna och bortom raderna. På raden kan besvaras med information som står direkt uttalad i texten. Mellan raderna är sådana som kräver att läsaren kan hitta svaren på olika ställen i texten och dra egna slutsatser, kallas för inferenser, att läsa mellan raderna. För att svara på frågor bortom raderna krävs att läsaren anv. sina tidigare kunskaper och erfarenheter, att de gör text-kopplingar.  Reportern används under och efter…

Här hittar ni information om läsförståelsestrategier och länkar till filmer.

Spågumman förutspår och ställer hypoteser om texten genom att titta närmare på rubriker, bilder, bildtexter och textgenre. Denna strategi används innan, under och efter läsningen.Vid läsning av berättande texter handlar förutsägelserna om vad som kommer att hända senare i berättelsen. Vid läsning av faktatexter handlar förutsägelserna om att utifrån sin egen kunskap om ämnet förutsäga vad texten kommer att säga.

Läsförståelsestrategier i praktiken: Att bedöma läsförståelse

Cowboyen sammanfattar det viktigaste i texten. Denna strategi används både under och efter läsningen och är extra viktig vid läsning för att lära. Olika grafiska modeller kan med fördel användas för att sammanfatta både skönlitterära texter och faktatexter.

Här hittar ni information om läsförståelsestrategier och länkar till filmer.

o2

Reading Skills, Guided Reading, Free Stuff, Classroom Ideas, Teacher Education, Fika, Autism, Camilla, School Supplies

Pinterest
Search